De helft

Vandaag is het de start van week vijf. Een week waar ik op een of andere manier telkens naar uit keek, omdat dat zou betekenen dat ik over de helft ben. En de tweede helft van iets gaat altijd sneller, net zoals de terugweg altijd korter lijkt dan de heenweg.

Wil ik dan zo graag dat dit avontuur voorbij is? Misschien wel. Heb ik het een beetje gehad? Dit weekend wel. De lessen zijn ontzettend leuk, de leraar en de klas die ik nu heb zijn heel fijn: het komt er eigenlijk op neer dat we elke dag drie uur lang lullen over van alles en nog wat (in het Frans natuurlijk), iets wat ik altijd kan waarderen. Maar buiten de lessen heb ik niet zo veel te doen. De familie in dit huis is heel aardig, daar heb ik het wel mee getroffen. Maar het voelt alsof ik weer thuis ben gaan wonen, zonder het bijkomende gemak dat het dan je eigen huis is en je je er niet ongemakkelijk voelt. Ik voel me soms weer een puber van vijftien: het liefst zit ik de hele dag op mijn kamer om er alleen maar uit te komen om te eten. Veel van de andere studenten op de taalschool wonen in een student residence. Kan ik misschien zelf iets meer moeite doen om met hen om te gaan buiten de les? Zeker wel. Maar stiekem vind ik het ook fijn om mijn eigen plan te trekken.

Ik wil niet klagen en tegelijkertijd ook niet doen alsof alles hier helemaal top is. Maar eerlijk: ik ben alsnog zo blij dat ik dit aan het doen ben/gedaan heb. Zo uit je comfort zone gaan is hoe dan ook een goed idee, of het nou geweldig is of niet. En ik kan al behoorlijk wat Frans, dus dat is ook mooi meegenomen.

Vorige week zaterdag ben ik naar Aix-en-Provence gegaan, een tour die ze vanuit de taalschool aanbieden. Wat een charmante stad is dat, misschien nog wel sfeervoller dan Montpellier! Ik heb niet het idee dat ik héél veel van de stad heb gezien, maar de fonteinen zijn me bijgebleven. Het is een fijne stad om in rond te lopen, met veel planten en pastelkleurige luiken. En overal lavendel, het handelsmerk van Provence, maar of je dat ook overal ruikt kan ik niet bevestigen (sorry).

Afgelopen week heb ik ook mijn terugreis geregeld. In juni kom ik weer naar Nederland, maar wel met een detour. Over precies vier weken ben ik in Madrid, om in de avond de nachttrein te nemen naar Lissabon. Na een paar dagen daar vertoeven, vlieg ik weer terug naar Amsterdam. Ik kijk er erg naar uit om nog verder naar het zuiden te gaan, om Madrid en Lissabon te zien, om onderweg te zijn. Maar voor die tijd tel ik af naar nog een andere leuke dag: mijn verjaardag! Dat vind ik sowieso altijd één van de leukste dagen van het jaar, maar nu al helemaal omdat papa, mama en Aukje er dan zijn om het met mij te vieren, yessss! Nog 12 dagen : )

Leave a Reply

